معرفی کنه کش های رایج

در مناطق مختلف جهان از کنه کش های گوناگونی برای درمان کنه استفاده میشود که در ادامه مشخصات و نحوه استفاده تعدادی از آنها را که عموماً بیشتر مطرح هستند توضیح داده میشود .
* ضمنا متذکر میشود که اسم بردن از این داروها اصلا دلیلی بر تایید آنها نیست !!

بای وآرول :
جزء فعال این کنه کش فلومترین  است. بصورت نوارهای پلاستیکی در بین قاب ها آویزان می شود. از طریق تماس بین زنبورهای داخل کندو پخش می شود. معمولاً در پاییز یا اوایل بهار به مدت 6 هفته در کندو استفاده می شود. تأثیرگذاری بالای 95 درصد بر روی کنه دارد. می¬توان در زمان جریان عسل نیز استفاده نمود ( به شرطی که قصد تولید عسل شان را نداشته باشیم ).
برای درمان می توان به صورت متناوب با کنه کش آپیستان استفاده کرد.

آپیستان :
جزء فعال این کنه کش فلووالینات است. بصورت نوارهای پلاستیکی در بین قاب ها آویزان می شود.
از طریق تماس بین زنبورهای داخل کندو پخش می شود. معمولاً در پاییز یا اوایل بهار به مدت 6 تا 8 هفته در کندو استفاده می شود. تأثیرگذاری بالای 95 درصد بر روی کنه دارد. می توان در زمان جریان عسل نیز استفاده نمود ( به شرطی که قصد تولید عسل شان را نداشته باشیم). برای درمان می توان به صورت متناوب با کنه کش بای وآرول استفاده کرد.

آپیگارد :
جزء فعال این کنه کش تیمول  است. بصورت ماتریکس ژل در کندو استفاده می شود. از طریق تماسی و تبخیری بین زنبورهای داخل کندو پخش می شود. معمولاً در بهار یا اواخر تابستان بعد از برداشت عسل به مدت 4 تا 6 هفته در کندو استفاده می شود.
تأثیر گذاری آن بر روی کنه در شرایط مطلوب ( از نظر درجه حرارت و فعالیت زنبور ) بین 90 تا 95 درصد است.

آپیلایف وار :
جزء فعال این کنه کش آمیتراز  است. بصورت نوارهای پلاستیکی در بین قاب ها آویزان می شود. از طریق تماس و سیستمیک بین زنبورهای داخل کندو پخش می شود. معمولاً در پاییز یا بهار و اوایل تابستان به مدت 6 هفته در کندو استفاده می شود. تأثیر گذاری بالایی دارد. در زمان جریان عسل نیز می توان استفاده نمود ( به شرطی که قصد تولید عسل شان را نداشته باشیم )

اگزومایت آپیس :
جزء فعال این کنه کش تیمول است. بصورت پودر در تله های مخصوص، در دریچه ورودی کندو گذاشته می شود. از طریق تماسی بین زنبورهای داخل کندو پخش می شود. در بهار یا پاییز بعد از برداشت عسل به مدت 24 ساعت استفاده می شود. تأثیر آن بصورت کامل ارزیابی نشده است.

پیریزین :
جزء فعال این کنه کش کومافوس است. بصورت محلول روی زنبورها پاشیده می شود. از طریق تماسی و سیستمیک بین زنبورها پخش می شود. اوخر پاییز تا زمستان و زمانهایی که کلنی فاقد نوزادان است استفاده می شود. برای تأثیر گذاری ایده آل کندو باید بدون نوزاد باشد.

اسید فرمیک :
بصورت محلول 60 یا 80 درصد و در کیت های تبخیری استفاده می شود. از طریق تبخیر بین زنبورهای داخل کندو پخش می شود. در اواخر تابستان تا پاییز استفاده می شود. کنه های موجود در سلول های سرپوشیده را می کشد.
در شرایط دمایی مناسب تأثیر گذاری 80 تا 90 درصد دارد ( با 2 بار درمان) . اگر درست مصرف نشود باعث از بین رفتن لاروها و ملکه می شود و اسید بسیار خورنده است.

اسید لاکتیک :
بصورت محلول اسید لاکتیک استفاده می شود. اسید لاکتیک بروی زنبورهای قاب اسپری می شود. از طریق تماس بین زنبورهای داخل کلنی پخش می شود. در زمستان و دوره های فاقد نوزادان در کندو استفاده می شود. شرایط ایده آل مصرف دوره های بدون نوزادان در کلنی است. باعث سوختگی پوست و محرک دستگاه تنفسی است.

اسید اگزالیک:
به صورت محلول اسید اگزالیک استفاده می شود. محلول 2/3 تا 2/4 درصد اسید در ساکارز 60 درصد بر روی قابهای زنبوران پاشیده می¬شود. از طریق تماسی و تصعیدی در کلنی پخش می شود.
در زمستان و دورهای فاقد نوزادان استفاده می شود. شرایط ایده آل مصرف دوره های بدون نوزادان در کلنی است. ممکن است به طور میانگین تا 90 درصد تأثیر گذاری داشته باشد. خطر جدی ضعیف شدن کلنی وجود دارد. برای پوست و تنفس بسیار سمی است.